19 mai 2008

Un tur de circuit in Monaco, cu Alex Wurz

Pilotul de teste al echipei Honda, Alexander Wurz, explica prin ce trece un pilot de-a lungul unui tur de circuit in Monaco.

"Sa conduci o masina de Formula 1 in Monaco este o nebunie pentru ca este foarte ingust, dar este si o provocare fantastica. Trebuie sa fii foarte atent la intrarea intr-un viraj pentru ca nu ai loc sa faci greseli. In consecinta trebuie sa iti stabilesti un ritm intrucat trebuie sa inveti cam cat de mult iti poti lasa masina sa gliseze.

Sa facem un tur de pista: este surprinzator cat de buna este aderenta inca de la linia de start, avand in vedere ca este un circuit temporar. Dupa linia de start urmeaza o scurta coborare catre Sainte Devote. Aici nu trebuie sa iei piciorul foarte devreme de pe frana si sa o lasi sa ruleze singura pana in bariere. Apoi accelerezi pe o linie in urcare, spre Casino; masina devine foarte usoara in varful pantei si in Massanet, si exact cand 'aterizezi' trebuie sa franezi. Pentru a fi suficient de rapid aici nu trebuie sa fii prea dur cu franele, pentru a nu destabiliza masina.


Virajul de dreapta de la Casino este unul de treapta a treia a cutiei de viteze si va fi dificil de a repune masina pe trasa, fara tractiunea controlata. Urmeaza Mirabeau unde trebuie sa fii foarte atent; spatele devine mai usor initial, apoi cand prinde aderenta poti accelea cu incredere. Acul de par Fairmont este foarte strans dar poti trece prin el cu doar o rasucire de volan. Dupa ce iesi de aici, accelerezi si selectezi repede treapta a doua de viteza inaite de a intra in urmatorul viraj de dreapta. Acesta duce catre Portier, de unde este foarte important sa ai o iesire cat mai buna pentru a avea viteza maxima in tunel.

Tunelul nu mai este chiar atat de provocator cu motoarele V8, dar ramane foarte rapid. Masinile prind aproximativ 300 km/h la iesire. Apoi trebuie sa franezi in aproximativ 100 de metri pentru a intra in sicana din port. Zona de franare este in coborare si putin denivelata, este usor sa blochezi o roata. Urmeaza virajul de stanga, Tabac, care este un viraj extraordinar. POti intra cu o viteza destul de mare iar marginea o reprezinta o bariera, deci trebuie sa te incadrezi perfect pentru a nu o atinge. a iesire aderenta este foarte buna, poti intra foarte repede si astepti ca rotile fata sa prinda aderenta.

Este o foarte scurta linie dreapta inainte de Piscina. Acest viraj poate fi negociat cu o viteza destul de ridicata. Masina sare pentru borduri si devine putin supraviratoare la intrare. La urmatoarea sicana este foarte usor, dar si acolo sunt bariere care pot fi lovite daca nu esti atent. De aici ajungi in Rascasse, care nu mai este atat de dificil cum era, apoi trebuie sa fii foarte atent sa nu intri cu o viteza foarte mare in ultimul viraj pentru ca ai nevoie de o iesire cat mai curata, pentru a putea obtine o acceleratie buna pe linia de start-sosire."

  • Acceleratia la maxim: 60% din durata unui tur
  • Uzura franelor: Medie – Mare
  • Apasare aerodinamica: Ridicata (10/10)
  • Compozitia pneurilor: Soft / Super Soft
  • Uzura pneurilor: Medie
  • Viteza medie: 160 km/h

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 

Arhiva Blog

Formula1.com - Latest Interviews

Site Info

eXTReMe Tracker
Free Page Rank Tool

Aphelyon Formula 1 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template