03 septembrie 2008

Un tur de circuit la Spa

In acest weekend se va disputa Marele Premiu al Belgiei, pe circuitul Spa-Francorchamps, unul din cele mai vechi, rapide si respectate circuite din lume. Pilotul de teste al echipei Honda, Alexander Wurz, ne prezinta un tur de circuit.

Alex Wurz: "Spa-Francorchamps este un circuit de moda veche, lucru care il face special. Are tot ce iti doresti: dealuri, viraje rapide si lungi linii drepte. Intotdeauna este o placere sa mergi aici, chiar daca vremea poate fi imprevizibila. Intr-un interval de 10 minute, soarele stralucitor se poate transforma intr-o ploaie torentiala, lucru care poate fi foarte epuizant pentru piloti.

Un tur aici este foarte lung si foarte rapid pe toata lungimea. Este o scurta linie dreapta pana in primul viraj, La Source de unde iesirea este foarte importanta pentru ca acea viteza o porti pana in Les Combes. Cu motoarele V8, Eau Rouge se negociaza fara sa iei piciorul de pe acceleratie, dar trebuie abordat intr-un mod inteligent. Daca virezi prea mult pierzi din viteza din cauza frecarii pneurilor de asfalt.

Spre Les Combes esti la viteza maxima, in treaptaa saptea, si nu franezi decat atunci cand esti la capatul bordurii din stanga, de aproximativ 60 de metri. Aici este un complex dreapta-stanga-dreapta de viraje interconectate, asa ca nu poti sa iesi de pe linie la iesirea din primul dintre ele, unul de treapta a treia, pentru ca iti vei distruge traiectoria prin celelalte doua. In acest fel se poate pierde o jumatate de secunda aici.

In coborare spre acul de par Rivage, virajul cu nr. 8, ajungem in treapta a cincea inainte de a cobora in a doua pentru abordarea virajului. Este extrem de alunecos aici si este o denivelare imensa pe franare, lucru care ingreuneaza incetinirea masinii. Indiferent ce vei face cu setarea vei avea o masina subviratoare aici. La iesire va fi dificil de controlat spatele fara tractiunea controlata.

Virajul 9 este unul rapid de stanga, abordat cu treapta a patra. Atingi frana doar pentru a stabiliza masina. La iesire folosesti bordura din interior si din exterior dar trebuie sa fii foarte atent pentru ca zona de degajare este aproape inexistenta.

Urmatorul este Pouhon, un viraj dublu, extrem de rapid. Ajungi aici in treapta a sasea iar in calificari atingi decat foarte putin pedala de frana iar acceleratia o apesi doar pe jumatate. Cred ca este unul din cele mai dificile viraje ale turului pentru ca ii explorezi limitele in fiecare tur, si desi ai o viteza minima de 230 km/h, simti ca poti fi chiar si mai rapid pe acolo.

Apoi este o scurta linie dreapta dupa care ajungi la sicana Fagnes, unde apexul virajului de dreapta este mult intarziat. Aderenta este foarte buna aici iar pentru a trece cat mai repede poti folosi si bordurile de pe margine. O alta linie scurta urmeaza inainte de a ajunge in virajul 14, care este putin alunecos si este foarte importanta iesirea pentru ca nu mai iei piciorul de pe acceleratie decat la Bus Stop. Este un viraj de treapta a treia si folosesti fiecare centimetru din bordura la iesire.

Treci prin Blanchimont fara sa ridici piciorul de pe acceleratie si ajungi in sicana Bus Stop, care a fost refacuta in 2006 si acum este mult mai lenta. La iesirea din virajul de dreapta ai de-a face cu o nu prea buna tractiune. Eu totusi preferam sicana veche pentru ca in al doilea viraj nu mai era nevoie sa franezi."

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 

Arhiva Blog

Formula1.com - Latest Interviews

Site Info

eXTReMe Tracker
Free Page Rank Tool

Aphelyon Formula 1 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template