26 mai 2010

Cursa 7 - Turcia

Etapa a saptea a calendarului din 2010 va avea loc in Turcia, pe circuitul Istanbul Park, la sfarsitul acestei saptamani.

Unul din cele patru circuite pe care se alearga in sensul invers acelor de ceasornic, circuitul din Pendik si-a facut debutul in Marele Circ pe 21 august 2005, cursa inaugurala fiind castigata de pilotul McLaren, Kimi Raikkonen.

Este privit de piloti ca unul dintre cele mai inselatoare circuite, gratie diferitelor schimbari de altitudine. Hermann Tilke, designerul circuitului, a incercat sa urmeze liniile naturale ale terenului pe care a fost construit, si de asemenea, el a incercat sa imite mai multe viraje celebre ca Eau Rouge de la Spa sau Corkscrew de la Laguna Seca.

Circuitul masoara putin peste 5,3 kilometri, iar cursa va numara 58 de tururi, ajungandu-se la aproape 310 kilometri parcursi in cursa de duminica. Este format din 14 viraje si cinci zone de viteza, iar locul ideal pentru depasiri este virajul cu numarul 12, unde se ajunge cu o viteza de aproximativ 315 km/h de pe lunga linie dreapta.

Robert Kubica ne explica particularitatile unui tur de circuit, asa cum se vede el din cockpit:
"Istanbul Park este unul din cele mai bune circuite moderne, cu un prim sector grozav care are multe viraje lungi. Primul este destul de inselator pentru ca nu ii vezi varful si incepi sa virezi inainte de a vedea bordura din interior. Apoi urci prin virajul al doilea, unul foarte lung, care in primul tur al cursei este destul de interesant, cu masinile alergand roata-la-roata.

La jumatatea turului, ajungi in virajul opt, care are patru apex-uri negociate cu aproximativ 260 kmh/h. Problema cea mai mare nu este neaparat linia ideala ci frecarea podelei masinii de circuit, pentru ca sunt multe denivelari. Cu masinile noi se trece cu pedala de acceleratie aprope la maxim, asa ca nu este o provocare prea mare, doar in primul tur, atunci cand presiunea in pneuri este scazuta si masina este grea. Un lucru la care trebuie sa fii atent este pneul din dreapta-fata, care este ceva mai solicitat si se poate uza mult din cauza acestui viraj.

Dupa al optulea viraj este o coborare spre virajele noua si zece, ele formand o sicana dupa care esti din nou in urcare. Poti intra cu destul de multa viteza, dar daca nu esti atent poti pierde controlul la iesire pentru ca este usor sa iesi larg - asa cum a facut Vettel anul trecut in primul tur. Uneori trebuie sa iti schimbi linia, mai ales daca urmaresti pe cineva, si poti sacrifica viteza de intrare pentru a anticipa accelerarea la iesire. Este un viraj ciudat pe care il respect, pentru ca niciodata nu ai balansul potrivit acolo.

Cea mai buna sansa pentru a depasi este ultimul sector la intrarea in virajul 12, care este la capatul linei drepte si care precede acea sectiune 'Mickey-Mouse'. Poti avea o lupta roata-la-roata dar esti intotdeauna limitat de tractiune si de aderenta pe rotile din fata. Daca nu exista greseli, este greu sa depasesti.

In ceea ce priveste setarea masinii, trebuie sa existe un compromis intre primul si ultimul sector al circuitului. Daca alegi o setare pentru viteza mare, ai apasare aerodinamica buna in primul sector, insa sacrifici aderenta mecanica si pierzi tractiunea si stabilitatea pe franare, dar acestea te ajuta pe ultimul sector".

Mai jos este Mark Webber pe simulatorul Red Bull:

Asadar, primul castigator a fost Kimi Raikkonen in 2005, insa Felipe Massa este 'sultanul' acestui circuit, cu trei victorii obtinute din cinci posibile. Anul trecut, Jenson Button a ajuns primul la linia de sosire, dupa ce Sebastian Vettel obtinuse pole-position-ul. Germanul a terminat insa pe a treia pozitie din cauza unei greseli in virajul 10, chiar in primul tur.

Anul trecut:

Pole position
Sebastian Vettel - Red Bull-Renault - 1:28.316
Cel mai rapid tur
Jenson Button - Brawn-Mercedes - 1:27.579
Podium
1. Jenson Button - Brawn-Mercedes
2. Mark Webber - Red Bull-Renault
3. Sebastian Vettel - Red Bull-Renault

Date despre circuit:

Lungime: 5.338 km
Distanta in cursa: 309.396 km
Tururi: 58
Viraje: 14
Record: 1:24.770 (Juan Pablo Montoya, 2005)


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 

Arhiva Blog

Formula1.com - Latest Interviews

Site Info

eXTReMe Tracker
Free Page Rank Tool

Aphelyon Formula 1 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template