06 mai 2010

Cursa 5 - Spania


Ca de obicei, Marele Premiu al Spaniei marcheaza startul asa-numitului sezon european, si va fi a cincea cursa a acestui sezon. Circuit de Catalunya este gazda in acest weekend.

In 2009, plecat din pole-position, Jenson Button castiga a patra cursa a sezonului, in fata colegului sau de la Brawn, Rubens Barichello. Brazilianul a pierdut victoria din cauza unei strategii cu trei opriri, fata de doua cate a avut britanicul. Pe pozitiile trei si patru veneau in ordine Mark Webber si Sebastian Vettel pentru Red Bull, iar favoritul publicului Fernando Alonso, pe atunci cu Renault, reusea sa obtina locul cinci, in fata actualului sau coechipier, Felipe Massa.

Primul Grand Prix de langa Montmelo a avut loc in anul 1991, preluand stafeta de la Jerez. Primul castigator a fost Nigel Mansell, pilotul Williams-Renault reusind sa se impuna si in 1992. Echipa sa a continuat dominatia in urmatorii doi ani, de aceasta data cu Alain Prost si Damon Hill la volan.

Cele mai multe victorii le detine insa Michael Schumacher, care a castigat de sase ori, cea dintai fiind cu Benetton in 1995. In anul urmator, el a castigat aici prima sa cursa in calitate de pilot Ferrari. Celelalte patru victorii au venit in anii 2001-2004.

Circuitul masoara in prezent 4,6 kilometri, iar pilotii trebuie sa ii parcurga in cursa de 66 de ori. 16 viraje compun desenul acestuia, impreuna cu cinci zone de mare viteza, ce solicita atat pilotul cat si masina. In teorie, exista doua viraje in care sansele sa vedem depasiri sunt mai mari. Este vorba de primul viraj si cel cu numarul 10.

Este cunoscut insa faptul ca acest crcuit nu ofera prea multe depasiri in cursa, motivul fiind ca pilotii sunt toti foarte familiarizati cu el din testele de iarna. In ultimii noua ani, cel care a plecat de pe prima pozitie a si catigat cursa, iar din cele 19 Mari Premii organizate aici, doar de patru ori s-a intamplat ca detinatorul pole-ului sa piarda victoria.

Un tur cu Robert Kubica:
"Barcelona este unul din cele mai cunoscute circuite pentru echipe si piloti, datorita numarului mare de kilometri pe care ii facem acolo in testele de iarna. Cursele nu sunt extraordinare pentru ca este foarte greu sa depasesti, dar este totusi un Grand Prix frumos cu o atmosfera buna si cu fani entuziasti.

Desenul circuitului este interesant, cu cateva sectiuni de mare viteza, dar si un ultim sector foarte lent. Asta inseamna ca trebuie sa gasesti un compromis in setare pentru a face fata diferitelor tipuri de viraje. In trecut, preferam sa merg cu o balanta a masinii adaptata pentru virajele lente si puteam suporta masina in cele rapide. Intotdeauna am simtit ca este mai bine sa ai tractiune pentru viteze mici si o masina stabila pe franare, in special daca temperaturile sunt foarte mari si ai de-a face cu o uzura mare a pneurilor.

Startul turului este placut in masinile de F1. Primul viraj necesita o franare puternica si accelerezi rapid prin urmatoarea sectiune ce duce in al treilea viraj, unul foarte provocator, in special cu rezervorul plin. Trebuie sa iti dai seama unde este limita iar linia pe care o alegi depinde de comportamentul masinii. unele masini prefera o linie larga la iesirea din al doilea viraj pentru una corecta in al treilea, in timp ce altele prefera opusul si sacrifica viteza la iesirea din al doilea pentru o intrare larga in al treilea viraj.

Virajul noua este unul interesant si neobisnuit pentru ca se afla pe o creasta si nu poti vedea iesirea. Este unul din acelea unde speri ca nu vei pierde masina pentru ca daca este asa, va fi un accident urat. Este abordat de obicei in treapta a cincea, cu o franare scurta, inainte sa accelerezi din nou spre al zecelea viraj.

Aceste este foarte inselator si masinile se chinuie de obicei pe franare, pentru ca acolo sunt cateva denivelari. Daca suferi din cauza degradarii pneurilor devine chiar si mai dificil, in special pe accelerare la iesire. De aici esti direct in virajul 11, care anul trecut nu prea era un viraj pentru ca puteai ataca vibratorul fara sa decelerezi. Acum insa, cu rezervoarele pline, ar trebui sa fie mai provocator.

Finalul turului este acum unul de mica viteza si nu atat de provocator ca si in vechea configuratie. Ultima sicana este foarte lenta si este important sa ai o tractiune buna si o iesirea curata pentru ca iti poate afecta viteza de intrare in ultimul viraj si pe linia dreapta".

Iata mai jos turul de circuit al lui Mark Webber, pe simulatorul Red Bull:

Recordul circuitului in cursa ii apartine lui Kimi Raikkonen (1:21.670), realizat in 2008 cu Ferrari. Anul trecut, Rubens Barichello a facut cel mai rapid tur (1:22.762), si tot el l-a facut si in calificari (1:19.954), in Q2.

Podiumul din 2009

1. Jenson Button (Brawn-Mercedes)
2. Rubens Barrichello (Brawn-Mercedes)
3. Mark Webber (Red Bull-Renault)

Castigatorii ultimilor zece ani:

2009 Jenson Button - Brawn-Mercedes
2008 Kimi Räikkönen - Ferrari
2007 Felipe Massa - Ferrari
2006 Fernando Alonso - Renault
2005 Kimi Räikkönen - McLaren-Mercedes
2004 Michael Schumacher - Ferrari
2003 Michael Schumacher - Ferrari
2002 Michael Schumacher - Ferrari
2001 Michael Schumacher - Ferrari
2000 Mika Häkkinen - McLaren-Mercedes
1999 Mika Häkkinen - McLaren-Mercedes

Date despre circuit:

Lungime: 4.655 km
Distanta cursei: 66 tururi / 307.104 km
Viteza de top: 308km/h
Viraje: 16

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 

Arhiva Blog

Formula1.com - Latest Interviews

Site Info

eXTReMe Tracker
Free Page Rank Tool

Aphelyon Formula 1 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template