14 iunie 2009

Le Mans - 24 de ore pe circuit

A 77-a editie a celebrei curse de 24 de ore de la Le Mans s-a incheiat. Nu este Formula 1, insa foarte multe nume din trecutul si din prezentul Campionatului Mondial s-au aflat la startul maratonului automobilistic.

Sebastien Bourdais, Franck Montagny, Anthony Davidson, David Brabham, Alexander Wurz, Allan McNish, Olivier Panis, Christian Klien sau Stephane Sarrazin sunt doar cateva dintre numele mai mult sau mai putin de succes din Formula 1, care s-au batut pentru primele pozitii ale uneia din cele mai importante curse auto din lume - 24 Heures Du Mans. Startul a fost dat de catre presedintele Ferrari, Luca di Montezemolo.



Campionii noului mileniu

Asa cum ne-au obisnuit in ultimii ani, Peugeot si Audi au fost principalele favorite la victorie. Anul trecut, campioana a fost masina Audi R10 TDI pilotata de Tom Kristensen, Allan McNish si Rinaldo Capello. Acelasi R10 a fost campionul si in 2006 si 2007. De altfel, din 2000 Audi au facut legea cu modelele R8 si R10, cu exceptia anului 2003, cand Bentley a castigat cu modelul Bentley Speed 8, pilotat de Tom Kristensen, Rinaldo Capello si Guy Smith.

Anul acesta insa, constructorul din Ingolstadt a venit cu un model mai usor si mai rapid - R15 TDI. La volanul masinii cu numarul 1 s-au aflat aceiasi piloti care au adus titlul anul trecut. Noul prototip nu s-a aflat insa la inaltimea asteptarilor. Dupa doar noua minute, numarul 3 a fost avariat de catre Alexandre Prémat in virajul Indianapolis. Din acest moment problemele tehnice nu se mai opresc pentru echipajul format din T.Bernhard, R.Dumas si A.Premat.

Masina cu numarul 2 alerga pe al treilea loc in momentul in care o defectiune la partea din spate l-a trimis pe Lucas Luhr in bariera de pneuri de pe marginea circuitului, in virajul Porsche. Dupa doar sapte ore, echipajul format din L.Luhr, M.Rockenfeller si M.Werner a tras obloanele si a urmarit parcursul masinii cu numarul 1, singura care a ramas in lupta pentru unul din locurile pe podium.



Peugeot, hotarati sa rupa dominatia

Constructorul francez a intrat in LMP1 in 2007 cu modelul 908, hotarat sa incheie dominatia nemtilor de la Le Mans. In 2008, Peugeot a terminat pe locurile doi si trei cu echipajele 7 (Nicolas Minassian, Marc Gené, Jacques Villeneuve) respectiv 9 (Franck Montagny, Ricardo Zonta, Christian Klien).

Nici ei nu au avut o cursa linistita anul acesta, in special din cauza numarului 7. O situatie tragico-comica a spulberat sansele unui podium in care toate trei pozitiile sa fie ocupate de francezi. In timpul primei ore, Pedro Lamy (#7) se pregatea sa paraseasca boxele insa a fost lovit usor din spate de un alt Peugeot, cel cu numarul 17 al lui Pescarolo, pilotat de Jean-Christophe Boullion. Lovitura i-a cauzat lui Lamy o pana pe stanga spate si a fost nevoit sa parcurga un tur doar pentru a reveni la boxe. Cauciucul insa s-a dezintegrat si partea din stanga spate a fost serios avariata. Din cauza bucatilor de caroserie imprastiate de acesta, masina de siguranta a fost chemata pe circuit.

Aflat la conducere dupa sapte ore, cu un tur avans in fata locului doi ocupat de masina #9, Sebastien Bourdais (#8) intra la boxe din cauza unei probleme la axa spate. Reintors pe circuit in urma lui Alex Wurz (#9), francezul are parte de inca o situatie nefericita - o coliziune usoara cu Porsche-ul #76. Bourdais a revenit la boxe pentru a schimba nasul masinii, si ii cedeaza locul lui Montagny. Acesta a revenit pe a treia pozitie, cu un tur in urma masinii Audi pilotata de Kristensen.

Dupa 14 ore, 908-ul Pescarolo al lui Benoit Treluyer, loveste puternic zidul in Esses de la Chapelle. Masina de siguranta a iesit imediat pe circuit, iar pompierii si ambulanta s-au deplasat spre locul accidentului. Pilotul a fost dus la spital, iar masina #17 a fost complet distrusa. Acesta rula pe pozitia a patra, la patru tururi in urma liderului. Safety-Car-ul a stat pe circuit pentru 42 de minute.



David Richards, multumit de debutul Aston Martin in LMP1

Aston Martin a debutat in acest an cu trei masini la clasa cea mai importanta, insa nici ei nu au avut parte de o cursa prea linistita.

#007 (J.Charouz, T.Enge, S.Mucke) si #008 (A.Davidson, D.Turner, J.Verstappen) au fost pentru mult timp in urma masinilor Audi si Peugeot, asteptand evenimente nefericite pentru a putea spera la un loc pe podium. Doar #007 a supravietuit pe locul al patrulea. Masina cu numarul 008 a pierdut o ora la boxe in aceasta dimineata din cauza unei probleme la cutia de viteze, iar #009 (S.Hall, P.Kox, H.Primat) a fost scoasa din cursa tot in aceasta dimineata, din cauza unui accident, cu Primat la volan.

Desi prima masina nu a terminat pe podium, Richards este foarte multumit, motivand ca atunci cand ai un dezavantaj in ceea ce priveste performanta, ai tendinta sa fortezi prea mult si sa pierzi.



Rezultatele finale:

LMP1 - Peugeot, cu masina 908 HDI #9 a castigat in acest an cu Marc Gene la volan in ultimele ore de cursa. Francezii au facut in acelasi timp dubla cu masina numarul 8 pe locul al doilea, Stephane Sarrazin fiind cel care a adus masina la steagul in patratele. Audi a reusit sa ramana pe podium, pe pozitia a treia cu masina #1. Cel care a castigat de opt ori cursa de 24 de ore in ultimii 12 ani, Tom Kristensen a adus masina la finish, cu sapte tururi in urma francezilor de la Peugeot. #007 Aston Martin a fost adus la linia de sosire de catre Thomas Enge pe locul al patrulea, urmat de Team Oreca pe locul cinci.

LMP2 - La categoria Prototip 2, Team Essex a castigat fara probleme cu masina Porsche RS Spyder. Pe locul 2 a venit masina Lola Judd a echipei Speedy Racing Sebah, iar podiumul a fost completat de un alt Porsche RS Spyder, al echipei OAK Racing.

LMGT1 - La GT1 au facut legea doua masini Corvette C6.R, unul al echipei oficiale si celalalt de la Alphand Aventures, urmate pe locul al treilea de Aston Martin-ul DBR9 al echipei Jetaliance Racing Gmbh.

LMGT2 - GT2 a fost dominata de noua masini Ferrari F430, intre care s-a strecurat, pe locul cinci, un Spyker C8 Laviolette.



Primele 20 de locuri ocupate la general:
Pozitie, Piloti, Echipa, Masina, Tururi parcurse, clasa
1. Brabham/Gene/Wurz, Peugeot Total Sport, Peugeot 908 HDi, 382, LMP1
2. Bourdais/Montagny/Sarrazin, Team Peugeot Total, Peugeot 908 HDi, 381, LMP1
3. Capello/Kristensen/McNish, Audi Sport Team Joest, Audi R15 TDi, 376, LMP1
4. Charouz/Enge/Mucke, AMR Eastern Europe, Lola Aston Martin, 373, LMP1
5. Panis/Lapierre/Ayari, Team ORECA Matmut AIM, Courage-ORECA AIM, 370, LMP1
6. Minassian/Lamy/Klien, Team Peugeot Total, Peugeot 908 HDi, 369, LMP1
7. Karthikeyan/Zwolsman/Lotterer, Kolles, Audi R10 TDi, 369 laps, LMP1
8. Tinseau/Jouanny/Barbosa, Pescarolo Sport, Pescarolo Judd, 368, LMP1
9. Albers/Bakkerud/Mondini, Kolles, Audi R10 TDi, 360, LMP1
10. Elgaard/Poulsen/Collard, Team Essex, Porsche RS Spyder, 357, LMP2
11. Ragues/Mailleux/Andre, Signature Plus, Courage Judd, 344, LMP1
12. Kane/Leuenberger/Pompidou, Speedy Racing Team Sebah, Lola Judd Coupe, 343, LMP2
13. Davidson/Turner/Verstappen, Aston Martin Racing, Lola Aston Martin, 342, LMP1
14. Belicchi/Jani/Prost, Speedy Racing Team Sebah, Lola Aston Martin, 342, LMP1
15. O'Connell/Magnussen/Garcia, Corvette Racing, Corvette C6.R, 342, GT1
16. Jousse/Maasen/Clairay, Luc Alphand Aventures, Corvette C6.R, 336, GT1
17. Bernhard/Dumas/Premat, Audi Sport Team Joest, Audi R15 TDi, 333, LMP1
18. Melo/Kaffer/Salo, Risi Competizione, Ferrari 430, 329, GT2
19. Babini/Malucelli/Ruberti, BMS Scuderia Italia, Ferrari 430, 327, GT2
20. Nicolet/Hein/Yvon, Oak Racing, Pescarolo Mazda, 325, LMP2

3 comentarii:

Liviu on 14.06.2009, 16:44 spunea...

Tare cursa. Am reusit sa urmaresc jumatate din ea. Ma simteam eu usurat si obosit la finalul ei, darmite echipajele Peugeot.. Pacat de Bourdais.

Lucian on 14.06.2009, 16:53 spunea...

Anul asta am putut urmari si eu peste jumatate din cursa asta, pana acum nu reuseam sa vad mai mult de 6-7 ore. Acum am stat in fata calculatorului 16 ore adunate de ieri de la 4 pana azi la 4 ...si intr-adevar e foarte obositor :)

Si mie imi pare rau ca #8-ul nu a putut castiga, au fost cateva ghinioane marunte. Pentru #9 cred ca Wurz a luptat cel mai mult, cum se urca el in masina imediat se distanta, si victoria e bine-meritata. A fost foarte interesanta cursa. M-au surprins problemele (foarte multe!) de la Audi.

Liviu on 14.06.2009, 20:19 spunea...

Oricum, faptul ca a castigat Wurz e un lucru bun. Mi-a placut intotdeauna de el si imi pare rau ca nu a reusit mai multe in F1. Asa e F1, multi piloti buni se pierd.. Uite Montagny ce bine a mers.. chiar si Sarrazin (ambii pe numarul 8).

Una peste alta, sunt bucuros ca am avut ocazia sa urmaresc cursa, a fost prima oara pentru mine (legat de cursa asta doar vazusem filmul cu Steve McQueen). Frumoasa cursa.

Trimiteți un comentariu

 

Arhiva Blog

Formula1.com - Latest Interviews

Site Info

eXTReMe Tracker
Free Page Rank Tool

Aphelyon Formula 1 Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template