Pentru 2009, FIA a adus o serie de modificari in Regulamentul Formulei 1, scopurile fiind acelea de a reduce costurile, de a diminua rolul aerodinamicii in dezvoltarea monoposturilor, si cel mai important, de a face depasirile mult mai usoare.
Rezultatele au putut fi vazute in testele de la Barcelona, acolo unde cateva echipe au dotat masinile din sezonul 2008 cu elemente specifice sezonului urmator, cele mai evidente fiind pe masina BMW (foto). Aici puteti vedea mai multe fotografii din primele teste ale intersezonului.
Alaturi de aerodinamica, pneurile vor fi printre modificarile vizibile. Daca in ultimii 10 ani, masinile de F1 au rulat pe asa-numitele pneuri cu "santuri", de anul viitor vom vedea din nou slick-urile in actiune. Teoretic, acestea ar trebui sa imbunatateasca aderenta (cu circa 20% conform F1.com), insa aceasta va fi totusi afectata de reducerea apasarii aerodinamice. Asadar, viteza prin virajele rapide va fi mai mica fata de 2008. Regula folosirii a doua tipuri de pneuri de uscat intr-o cursa va ramane si anul urmator.
Cea mai asteptata noutate va fi probabil dispozitivul KERS (Kinetic Energy Recovery System). Acesta preia energia cinetica generata de franele masinii si o depoziteaza intr-o baterie electrica. Pilotul va avea la dispozitie, prin simpla apasare a unui buton, 80 de cai putere suplimentari, insa doar 7 secunde pe tur. Greutatea mare a acestui dispozitiv va crea probleme echipelor, care vor trebui sa regandeasca distributia greutatii a propriilor monoposturi.
In ceea ce priveste aerodinamica, masinile vor arata mult mai "curate", acele aripioare si improvizatii exterioare vor diparea incepand cu 2009. Apasarea aerodinamica va fi mult mai scazuta datorita noilor dimensiuni ale aripilor fata si spate, impuse de catre FIA. Inaltimea aripii fata va scadea (de la 150 de mm, la 75) insa va fi mai lata (aceeasi latime ca si masina). Aceasta va putea fi modificata din interiorul masinii, de catre pilot. Aripa spate va deveni mai inalta si mai ingusta.
Motoarele vor avea si ele parte de modificari, insa nu fizic. Durata unui motor va creste de la doua curse la trei consecutive. De asemenea, pentru reducerea costurilor, este de asteptat ca numarul de kilometri de teste sa fie redus de la 30.000 la 20.000.
29 noiembrie 2008
Schimbarile din 2009
16 noiembrie 2008
Rosberg ameninta cu plecarea de la Williams
09 noiembrie 2008
S-au impacat?
Noul Campion spune ca acum va lua o binemeritata pauza si nu va testa pana in ianuarie: "Nu am castigat anul trecut dar chiar si asa, in ianuarie ma simteam deja epuizat. Am nevoie de o pauza."
07 noiembrie 2008
Hamilton, noul campion
Dupa doar al doilea sezon disputat in Formula 1, Lewis Hamilton si-a adjudecat primul sau titlu, insa cu multe emotii. Daca anul trecut a pierdut la doar un punct distanta de campionul Kimi Raikkonen, pe greseala proprie, anul acesta a fost foarte aproape de a repeta isprava. Plecat de pe pozitia a patra, in timp ce contracandidatul sau Felipe Massa era in pole, englezul a avut o cursa foarte dificila, in special pe final cand ploaia a pus ceva probleme. Pustiul de la Toro Rosso, Sebastian Vettel, l-a depasit pe Hamilton, trimitandu-l pe acesta pe pozitia a sasea, una care punea deja titlul Pilotilor in mana lui Massa. Mai tarziu insa, a venit un moment care dupa cursa a fost mult discutat: Glock, care se afla pe 4, a fost ajuns si depasit pe rand de Vettel si apoi, pe ultimele viraje ale cursei si de Hamilton. Germanul ramasese pe pneurile de uscat in timp ce toata lumea era pe cele de pista uda, astfel ca Hamilton a trecut foarte usor de pilotul Toyota si devine Campion Mondial al sezonului 2008. Cursa a fost castigata de brazilianul Felipe Massa, in uralele compatriotilor sai. El a fost urmat de Fernando Alonso si Kimi Raikkonen. Trofeul Constructorilor a ramas totusi in mana italienilor de la Ferrari pentru al doilea an consecutiv.
Rezultatele complete ale cursei
Acum avem in fata o lunga pauza de iarna, timp in care echipele isi vor pune la punct noile masini despre care se spune ca vor soca fanii F1. De asemenea, pentru 2009 regulamentul stewarzilor va fi revizuit pentru a se evita controversele care au schimbat soarta catorva curse din acest an, cel mai bun exemplu fiind Belgia.
In ce priveste grila de piloti, doar Toro Rosso nu si-au confirmat linia de piloti, Vettel facand pasul spre Red Bull iar Bourdais inca nu este sigur daca va mai continua si in 2009. Renault a confirmat saptamana aceasta ca ii va pastra pe Alonso si Piquet si anul viitor, spaniolul prelungindu-si chiar contractul si pentru 2010.
01 noiembrie 2008
ITV : Carry On 1997-2008
ITV isi iau la revedere de la fani cu un clip care acopera toti cei 11 ani de transmisie a Formulei 1, clip care a rulat in deschiderea calificarilor de astazi.
Muzica: My Chemical Romance - The Black Parade
Massa in pole acasa, iar Hamilton pe 4
Calificarile s-au desfasurat in conditii meteo favorabile iar lupta dintre cele doua echipe, Ferrari si McLaren, a fost foarte stransa. Felipe Massa a terminat pe locul 1 prima portiune, iar in Q2, Kovalainen a fost cel mai rapid, pentru McLaren. La final, brazilianul de la Ferrari a obtinut un pole foarte important in lupta pentru titlu, in conditiile in care Hamilton va pleca de pe 4 iar Raikkonen de pe 3. Un rol foarte important va juca si Jarno Trulli, care si-a plasat a sa Toyota pe locul al doilea intre cele doua masini Ferrari. Al doilea component al echipei McLaren nu a reusit mai mult de un loc 5, in spatele coechipierului sau. Probabil singurul ajutor pe care i-l mai poate oferi finlandezul lui Hamilton este sa il tina pe Alonso cat mai departe de englez, spaniolul neputand urca mai mult de locul 6 pe grila de start, in ciuda formei aratate in ultimele doua sesiuni de antrenamente.
Ca surprize neplacute am putea constata locul 13 al lui Kubica, in timp ce Heidfeld, coechipierul sau, se afla in primii 10, pe locul 8 mai exact. De asemenea, cele doua Williams nu au reusit sa treaca de prima parte a calificarilor, Rosberg terminand doar cu al 18-lea timp, in fata celor doua Force India.
Grila de start a Marelui Premiu al Braziliei:
1 F. Massa Ferrari 1:12.368
2 J. Trulli Toyota 1:12.737
3 K. Räikkönen Ferrari 1:12.825
4 L. Hamilton McLaren 1:12.830
5 H. Kovalainen McLaren 1:12.917
6 F. Alonso Renault 1:12.967
7 S. Vettel Toro Rosso 1:13.082
8 N. Heidfeld BMW 1:13.297
9 S. Bourdais Toro Rosso 1:14.105
10 T. Glock Toyota 1:14.230
11 N. Piquet jr. Renault 1:12.137
12 M. Webber Red Bull 1:12.289
13 R. Kubica BMW 1:12.300
14 D. Coulthard Red Bull 1:12.717
15 R. Barrichello Honda 1:13.139
16 K. Nakajima Williams 1:12.800
17 J. Button Honda 1:12.810
18 N. Rosberg Williams 1:13.002
19 G. Fisichella Force India 1:13.426
20 A. Sutil Force India 1:13.508
Arhiva: Clasamente 2008
Clasament Piloti
Loc | Pilot | Puncte |
1 | Hamilton | 98 |
2 | Massa | 97 |
3 | Raikkonen | 75 |
4 | Kubica | 75 |
5 | Alonso | 61 |
6 | Heidfeld | 60 |
7 | Kovalainen | 53 |
8 | Vettel | 35 |
9 | Trulli | 31 |
10 | Glock | 25 |
11 | Webber | 21 |
12 | Piquet | 19 |
13 | Rosberg | 17 |
14 | Barrichello | 11 |
15 | Nakajima | 9 |
16 | Coulthard | 8 |
17 | Bourdais | 4 |
18 | J. Button | 3 |
19 | G. Fisichella | 0 |
20 | A. Sutil | 0 |
Clasament Echipe
Loc | Echipa | Puncte |
1 | Ferrari | 172 |
2 | McLaren | 151 |
3 | BMW | 135 |
4 | Renault | 80 |
5 | Toyota | 56 |
6 | Toro Rosso | 39 |
7 | Red Bull | 29 |
8 | Williams | 26 |
9 | Honda | 14 |
10 | Force India | 0 |
Arhiva: Calendar 2008
16/03 | Australia | rezultate |
23/03 | Malaysia | rezultate |
06/04 | Bahrain | rezultate |
27/04 | Spania | rezultate |
11/05 | Turcia | rezultate |
25/05 | Monaco | rezultate |
08/06 | Canada | rezultate |
22/06 | Franta | rezultate |
06/07 | Marea Britanie | rezultate |
20/07 | Germania | rezultate |
03/08 | Ungaria | rezultate |
24/08 | Europa(Valencia) | rezultate |
07/09 | Belgia | rezultate |
14/09 | Italia | rezultate |
28/09 | Singapore | rezultate |
12/10 | Japonia | rezultate |
19/10 | China | rezultate |
02/11 | Brazilia | rezultate |