Ne-am obisnuit in ultimii ani cu scandalurile de orice fel. Anul asta nu a facut exceptie, si am avut parte de o multime de controverse, amenintari, amende, dar si cel mai mare scandal din istorie, toate intrerupte din cand in cand de cate un Mare Premiu.
Inca din prima cursa, McLaren au revenit in atentia FIA. Dupa Australia, Hamilton a fost interogat de catre stewarzi in legatura cu un incident dintre el si Trulli, in timpul unei neutralizari. Explicatiile sale au dus la penalizarea italianului, si promovarea pilotului McLaren de pe patru pe locul al treilea. Dar, acest mic incident de cursa s-a transormat mai apoi intr-un adevarat scandal, dupa ce s-a aflat ca, de fapt, Hamilton spusese o cu totul alta versiunea jurnalistilor. In saptamana urmatoare, el a recunoscut ca a mintit in fata oficialilor cursei si a insistat ca a fost ideea echipei. Toate astea au dus la descalificarea sa din acea cursa si la pierderea unuia dintre cei mai longevivi oameni ai echipei - Dave Ryan.
La scurt timp, aceasta intamplare a fost uitata, intrucat altele au fost la rand. Daca pana acum aveam parte de un joc in care Max si Bernie faceau regulile, echipele si-au facut simtita prezenta. Nemultumirile lor erau ca regulile sunt puse pe hartie fara consimtamantul lor, iar Bernie ia prea multi bani pentru un show in care echipele fac toata treaba.
FOTA (asociatia echipelor) a decis atunci ca cel mai bine este ca ea sa isi ia banii, sa formeze o noua serie, iar F1 sa ramana doar cu Williams, Force India - care nu s-au aliniat cu rivalii lor - si echipele de GP2 sau F3.
Totul s-a terminat cu bine intr-un final. Un nou Acord Concorde a fost semnat iar Mosley a promis ca nu mai candideaza pentru Presedentia FIA. Toata lumea era fericita si au mers inainte.
N-au ajuns insa prea departe, caci cel mai negru scandal din F1 avea sa inceapa. Dupa ce l-au aruncat pe Piquet Jr. in strada, Renault au avut de-a face cu taticul. Cei doi Piquet au scos la iveala secretele din spatele accidentului lui Jr. din Singapore 2008.
S-a aflat atunci ca, de fapt, totul a fost pus la cale inca inainte de startul cursei. Alonso avea sa plece de pe locul 15, iar Briatore si Symonds l-au sacrificat pe Nelsinho, facand ca spaniolul sa castige astfel prima cursa pe timp de noapte. Totul a fost bine gandit, incepand de la strategie si pana la tinerea secretului intre trei oameni, fara ca restul echipei sa stie despre ce e vorba.
Nu a fost un eveniment benefic pentru imaginea sportului, mai ales ca este vorba despre un constructor important, care a castigat doua campionate in ultimii cinci ani. FIA a fost, asadar, cat se poate de aspra cu cei implicati, insa nu cu echipa. Renault a primit o eliminare pe doi ani dar cu suspendare, insa Flavio Briatore nu va mai fi acceptat in cercurile controlate de FIA, pe o perioada nelimitata. Pat Symonds a primit si el o asemenea pedeapsa, insa doar pe cinci ani.
In timp ce se intamplau toate astea, pregatirile erau in toi pentru alegerile din octombrie. Max Mosley urma sa se retraga din functia de presedinte iar Jean Todt si Ari Vatanen erau candidatii pentru aceasta functie. Ambii sunt foarte respectati in motorsport, insa campania lor a fost la fel de dura si murdara ca orice campanie electorala. Castigator a fost in final fostul sef al Ferrari - Jean Todt.
Asta nu ne poate duce cu gandul decat la o alta iarna de schimbari, la alte pierderi importante, o data cu retragerea echipelor BMW si Toyota. Nu putem spune ce ne asteapta in 2010, insa putem spune ca 2009 a fost un sezon destul de complicat pentru noi, fanii, un sezon in care grila s-a intors pe dos, care a anuntat o transformare radicala a Formulei 1. Ca vom avea sau nu scandaluri in viitor, nu stim, insa suntem siguri ca schimbarile de orice fel vor continua sa vina. Acum, sa asteptam inca un sezon care sa ne surprinda.
Inca din prima cursa, McLaren au revenit in atentia FIA. Dupa Australia, Hamilton a fost interogat de catre stewarzi in legatura cu un incident dintre el si Trulli, in timpul unei neutralizari. Explicatiile sale au dus la penalizarea italianului, si promovarea pilotului McLaren de pe patru pe locul al treilea. Dar, acest mic incident de cursa s-a transormat mai apoi intr-un adevarat scandal, dupa ce s-a aflat ca, de fapt, Hamilton spusese o cu totul alta versiunea jurnalistilor. In saptamana urmatoare, el a recunoscut ca a mintit in fata oficialilor cursei si a insistat ca a fost ideea echipei. Toate astea au dus la descalificarea sa din acea cursa si la pierderea unuia dintre cei mai longevivi oameni ai echipei - Dave Ryan.
La scurt timp, aceasta intamplare a fost uitata, intrucat altele au fost la rand. Daca pana acum aveam parte de un joc in care Max si Bernie faceau regulile, echipele si-au facut simtita prezenta. Nemultumirile lor erau ca regulile sunt puse pe hartie fara consimtamantul lor, iar Bernie ia prea multi bani pentru un show in care echipele fac toata treaba.
FOTA (asociatia echipelor) a decis atunci ca cel mai bine este ca ea sa isi ia banii, sa formeze o noua serie, iar F1 sa ramana doar cu Williams, Force India - care nu s-au aliniat cu rivalii lor - si echipele de GP2 sau F3.
Totul s-a terminat cu bine intr-un final. Un nou Acord Concorde a fost semnat iar Mosley a promis ca nu mai candideaza pentru Presedentia FIA. Toata lumea era fericita si au mers inainte.
N-au ajuns insa prea departe, caci cel mai negru scandal din F1 avea sa inceapa. Dupa ce l-au aruncat pe Piquet Jr. in strada, Renault au avut de-a face cu taticul. Cei doi Piquet au scos la iveala secretele din spatele accidentului lui Jr. din Singapore 2008.
S-a aflat atunci ca, de fapt, totul a fost pus la cale inca inainte de startul cursei. Alonso avea sa plece de pe locul 15, iar Briatore si Symonds l-au sacrificat pe Nelsinho, facand ca spaniolul sa castige astfel prima cursa pe timp de noapte. Totul a fost bine gandit, incepand de la strategie si pana la tinerea secretului intre trei oameni, fara ca restul echipei sa stie despre ce e vorba.
Nu a fost un eveniment benefic pentru imaginea sportului, mai ales ca este vorba despre un constructor important, care a castigat doua campionate in ultimii cinci ani. FIA a fost, asadar, cat se poate de aspra cu cei implicati, insa nu cu echipa. Renault a primit o eliminare pe doi ani dar cu suspendare, insa Flavio Briatore nu va mai fi acceptat in cercurile controlate de FIA, pe o perioada nelimitata. Pat Symonds a primit si el o asemenea pedeapsa, insa doar pe cinci ani.
In timp ce se intamplau toate astea, pregatirile erau in toi pentru alegerile din octombrie. Max Mosley urma sa se retraga din functia de presedinte iar Jean Todt si Ari Vatanen erau candidatii pentru aceasta functie. Ambii sunt foarte respectati in motorsport, insa campania lor a fost la fel de dura si murdara ca orice campanie electorala. Castigator a fost in final fostul sef al Ferrari - Jean Todt.
Asta nu ne poate duce cu gandul decat la o alta iarna de schimbari, la alte pierderi importante, o data cu retragerea echipelor BMW si Toyota. Nu putem spune ce ne asteapta in 2010, insa putem spune ca 2009 a fost un sezon destul de complicat pentru noi, fanii, un sezon in care grila s-a intors pe dos, care a anuntat o transformare radicala a Formulei 1. Ca vom avea sau nu scandaluri in viitor, nu stim, insa suntem siguri ca schimbarile de orice fel vor continua sa vina. Acum, sa asteptam inca un sezon care sa ne surprinda.
1 comentarii:
Frumos si pe scurt, ambele :)
Trimiteți un comentariu