Formula 1 revine in acest an pe circuitul Gilles Villeneuve din Canada, dupa un an de pauza, pentru a opta etapa a sezonului 2010.
Cicuitul de pe insula artificiala Notre-Dame este gazda Marelui Premiu al Canadei inca din 1978 - cursa care a fost castigata de eroul local Gilles Villeneuve. De atunci, a lipsit din calendar doar de doua ori, in 1987 si 2009. Initial, circuitul a purtat numele insulei pe care a fost construit, insa dupa moartea lui Gilles Villeneuve, a fost redenumit in onoarea legendei canadiene.
O portiune celebra este asa-numitul 'Zidul Campionilor' (The Wall of Champions), care se afla la iesirea din ultima sicana, foarte aproape de circuit. A fost denumit in acest fel in 1999, cand trei campioni mondiali si-au sfarsit cursa aici (Damon Hill, Michael Shumacher si Jacques Villeneuve).
Circuitul masoara aproape patru kilometri si jumatate, si nu este unul foarte solicitant nici pentru piloti, si nici pentru pneuri. Franele, insa, au foarte mult de suferit. Este format din doar trei zone cu adevarat rapide, si 15 viraje. Viteza de top se atinge pe linia dreapta dintre acul de par si ultima sicana, ajungand undeva in jurul a 320 km/h.
Iata ce spune castigatorul din 2008, pilotul Renault, Robert Kubica:
"Circuitul de la Montreal este unul de natura stop-start cu multe zone de franare si denivelari, si pentru ca nu este un circuit permanent, nivelul aderentei creste pe masura ce se avanseaza in weekend, si esti capabil sa impingi din ce in ce mai tare de la un tur la altul. Peretii sunt de asemenea foarte aproape de circuit, asa ca nu este loc de greseli, dar mie imi plac aceste caracteristici. In ce priveste setarea, trebuie sa te concentrezi pe stabilitatea pe franare si tractiune, iar masina trebuie sa fie usor de manevrat pentru ca este foarte denivelat.
Desi am avut un accident serios aici in 2007, nu ma gandesc niciodata la asta, si nu sunt ingrijorat sa ma intorc. De fapt, am castigat ultima cursa din 2008, asa ca vin ca si castigator. Am un sentiment bun despre circuit si sper ca R30-ul va fi competitiv. In mod realistic, este dificil sa castig, dar nu se stie...
Primul viraj este unul in care franezi in timp ce virezi spre al doilea. Poti ataca interiorul destul de mult, in functie de balansul masinii, dar este important sa gasesti o trasa buna pentru virajul 2, un ac de par enervant, destul de lung si se deschide spre iesire. Treci de apex si accelerezi devreme spre prima sicana, unul dintre cele mai frumoase viraje ale circuitului.
Virajele 3 si 4 sunt foarte placute in masinile de F1. Le abordezi cu 155 km/h si poti castiga foarte mult timp sarind peste borduri, dar cand faci asta, masina se poate dezechilibra, asa ca trebuie sa fii sigur ca aterizeaza in directia potrivita. Peretele este foarte aproape la iesire, si daca treci la milimetrii vei castiga mai mult cu doua zecimi decat daca treci la un metru de el.
Virajele 8 si 9 formeaza o alta sicana, dar chiar daca arata ca una, este de fapt doar un apex. Ai nevoie de o iesire buna pentru ca te duci in acul de par, care este singura sansa pentru depasiri. Este cea mai lenta parte a circuitului si am avut probleme cu suprafata pe franare in trecut. Daca optezi pentru o trasa in 'V', sacrificand intrarea, poti avea o iesire buna, care iti asigura o tractiune buna in timp ce intri pe lunga linie dreapta."
Iata un tur si cu Mark Webber pe simulatorul Red Bull:
Cele mai multe victorii pe circuitul din Montreal le detine Michael Schumacher, sase la numar, obtinute intre anii 1997-2004. Iata toti castigatorii din 2000 pana in 2008:
2008 Robert Kubica BMW Sauber
2007 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
2006 Fernando Alonso Renault
2005 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes
2004 Michael Schumacher Ferrari
2003 Michael Schumacher Ferrari
2002 Michael Schumacher Ferrari
2001 Ralf Schumacher Williams-BMW
2000 Michael Schumacher Ferrari
Iata ce s-a intamplat in 2008, ultima data cand masinile de F1 au fost aici:
Pole position
Lewis Hamilton - McLaren-Mercedes - 1:17.886
Cel mai rapid tur
Kimi Räikkönen - Scuderia Ferrari - 1:17.387
Podium
1. Robert Kubica BMW Sauber
2. Nick Heidfeld BMW Sauber
3. David Coulthard Red Bull
Date despre circuit:
Lungime: 4.361 km
Distanta in cursa: 305.27 km
Tururi: 70
Viraje: 15
Record: 1:13.622 ( Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu